6 Vervangers voor suiker

Suiker. Dat heerlijke zoete genot, dat simpele dingen als deeg of fruit omtovert tot tongstrelende traktaties. Maar helaas staat suiker niet bepaald bovenaan het lijstje gezonde voedingsstoffen. Heb je een intolerantie voor suiker of wil je suiker gewoon vermijden (zodat je je eigen voeten weer kan zien of zodat je meer energie hebt)? Dan is het goed om te weten dat er verschillende goede alternatieven zijn voor suiker. Daarom: 6 vervangers voor suiker.

Suiker of suikervervangers: geniet met mate!

Nog even een wijs woord vooraf: voor alle vormen van zoetstof geldt dat je het het beste met mate kan gebruiken. Een taartje gezoet met honing of stevia is vele malen beter dan een vol met geraffineerde suiker, maar elke dag je buik vullen met taart en muffins klinkt nog steeds niet erg verstandig. Ons huidige voedingspatroon zit vol met producten die suiker of zoetstoffen bevatten – zelfs als je het niet verwacht of als iets gepresenteerd wordt als gezond – en zorgt ervoor dat we al snel een overmaat aan zoet binnenkrijgen. Dit heeft invloed op onze bloedsuikerspiegel, die hierdoor gaat schommelen en je serieuze inkakmomenten in snel tempo laat afwisselen met snaaidrang. Kies voor een gezond voedingspatroon met veel groente. Vermijd het toevoegen van  zoetstof als het niet nodig is of pas het toe met mate.

honing vervanger voor suiker

Suikervervanger 1: Ruwe honing

Sweet like honey! Honing is een goed alternatief voor suiker en is op vele manieren toe te passen als vervanger. Honing bevat  veel voedingsstoffen en antioxidanten, wat mooi meegenomen is. Je kan honing toepassen in salades, desserts of als suikervervanger in taart of gebak. Wanneer je met honing gaat bakken, kun je het beste een recept zoeken dat al honing als zoetstof gebruikt, zodat je een indicatie hebt van de juiste hoeveelheid. Honing bevat nog steeds veel fructose en calorieën en heeft invloed op je bloedsuiker, dus geniet altijd met mate – zeker wanneer je wat pondjes kwijt wil of snel een verhoogde bloedsuikerspiegel hebt.

Honing is in vele varianten verkrijgbaar. Kies bij voorkeur voor ruwe biologische honing of honing direct van de imker.

Recepten met honing: suikervrije honing mueslireep | spelt pannenkoeken met honing | Ontbijt met havermout en honing

vervanger voor suiker

Suikervervanger 2: Agavesiroop

Agavesiroop is een stroop afkomstig van de agaveplant. Agavesiroop is wat zoeter van smaak dan honing en over het algemeen wat dunner. Het kan op dezelfde wijze als honing een vervanger voor suiker zijn. In Zuid-Amerika wordt agavesiroop meer gebruikt als alternatieve zoetstof.

In Nederland is agavesiroop voornamelijk te vinden bij natuurwinkels.

Recepten met agavesiroop: Zwarte bessen muffins zonder suiker

Suikervervanger 3: Ahornsiroop

Het rijtje gouden, vloeibare alternatieven voor suiker maken we af met Ahornsiroop. In Amerika is ahornsiroop bekend als Maple Syrup, en wordt het veel gebruikt (bijvoorbeeld als stroop over pannenkoeken). Ahornsiroop is een zoete stroop dat wordt gewonnen uit de esdoorn. Het sap wordt afgetapt en geconcentreerd waardoor ahornsiroop ontstaat. Ahornsiroop bevat minder calorieën dan honing (en zeker ook minder dan geraffineerde riet- of bietsuiker) en is rijk aan magnesium en zink. Ahornsiroop is hiermee een goed alternatief voor riet- of bietsuiker.

Ahornsiroop is verkrijgbaar bij natuurwinkels en hier en daar in een supermarkt. Let bij ahornsiroop de kwalificatie die wordt gegeven; A is van de hoogste kwaliteit, B en C zijn van mindere kwaliteit. Soms ook wordt ahornsiroop vermengd met maissiroop of rietsuikerstroop. Pure ahornsiroop is niet goedkoop, maar heeft een heerlijke, zoete smaak.

Recepten met ahornsiroop: groentepannenkoek gezoet met ahornsiroop, hemels lekkere zelfgemaakte chocolade, glutenvrije pompoentaart

Suikervervanger 4: Stevia

Stevia is nog niet zo lang op de Nederlandse markt verkrijgbaar als vervanger voor suiker. Stevia is een kleine plant die voornamelijk in Zuid-Amerika en China geteeld wordt. Uit de bladeren van de plant kan een zoetstof gewonnen worden dat een ideale vervanger is voor suiker. Stevia kent vele voordelen; het bevat geen calorieën, is rijk aan vitaminen en mineralen en heeft weinig invloed op de bloedsuikerspiegel.

Stevia is verkrijgbaar in poedervorm en vloeibare vorm. Tegenwoordig verkopen bijna iedere supermarkt en natuurwinkel stevia.

Recepten met stevia: panna cotta met stevia, passievrucht-appeltaart, courgettecake

Suikervervanger 5: Verse of gedroogde vruchten

Vers fruit of gedroogd fruit kan ook zorgen voor een subtiele zoete smaak. Hierdoor heb je geen of minder zoetstof zoals honing of agavesiroop nodig. Gebruik bijvoorbeeld dadels of gedroogde pruimen in je taartbodem of muffinbeslag, of prak een rijpe banaan door je pannenkoekenbeslag.

Recepten met verse of gedroogde vruchten: suikervrije banaan-wortelcake, dadelbonbons, speltpannenkoeken met chili en banaan

Suikervervanger 6: Vruchtensap

Wil je een zoete smaak toevoegen aan bakproducten? Dan kan vruchtensap een goed alternatief zijn voor het toevoegen van suiker. Gebruik bijvoorbeeld verse sinaasappelsap of appelsap in muffins, cake of pannenkoeken. Kies bij voorkeur voor vers sap; door het productieproces is sap uit een fles of pak doorgaans ontdaan van alle voedingsstoffen.

Recepten met vruchtensaptaart met pistache en sinaasappelzwarte bessen muffins,

Meer alternatieven voor suiker?

Naast bovenstaande zoetstoffen zijn er nog meer alternatieven voor suiker. Gerstemoutsiroop, dadelsuiker en kokospalmsuiker worden ook vaker genoemd als goede vervangers voor suiker, maar ik heb zelf nog geen ervaring met deze zoetstoffen.

Enkele andere zoetstoffen kunnen beter vermeden worden. Fructose, ook wel vruchtesuiker genoemd kan een alternatief zijn voor riet- en bietsuiker. Fructose wordt minder snel in het bloed opgenomen dan gewone suiker. Toch wordt gewaarschuwd voor een overmatig gebruik van fructose. Fructose is in de vorm van glucose-fructosestroop een verborgen ingrediënt in veel bewerkt producten. Langdurig overmatig gebruik wordt in verband gebracht met obesitas en diabetes.

Ook kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, die vaak te vinden zijn in suikervrije- en lightproducten uit de supermarkt, kunnen beter vermeden worden. Niet alleen voegen deze zoetstoffen niets toe aan voedingsstoffen, ook is er een disussie over de effecten op de gezondheid. Kies dus liever voor een andere vorm van suikervervanger.

Geniet met mate!

Nog even een wijs woord achteraf: voor alle vormen van zoetstof geld dat je het het beste met mate kan gebruiken. Een taartje gezoet met honing of stevia is vele malen beter dan een vol met geraffineerde suiker, maar elke dag je buik vullen met taart en muffins klinkt nog steeds niet erg verstandig. Ons huidige voedingspatroon zit vol met producten die suiker of zoetstoffen bevatten – zelfs als je het niet verwacht of als iets gepresenteerd wordt als gezond – en zorgt ervoor dat we al snel een overmaat aan zoet binnenkrijgen. Dit heeft invloed op onze bloedsuikerspiegel, die hierdoor gaat schommelen en je serieuze inkakmomenten in snel tempo laat afwisselen met snaaidrang. Kies voor een gezond voedingspatroon met veel groente. Vermijd het toevoegen van  zoetstof als het niet nodig is of pas het toe met mate.

Lees ook: 5 natuurlijke vervangers voor koemelk!

Deel dit recept!

Comments: 10

  1. Elvin 07/20/2013 at 7:52 am Reply

    Helaas worden veel alternatieven, behalve de ruwe honing, bewerkt, verhit en worden er chemische ingredienten toegevoegd. Vraag ik me af of dat wel zo gezond is…

  2. Kim 01/24/2014 at 11:01 am Reply

    Ik zou bij Stevia neerzetten dat mensen het beste voor groene Stevia kunnen kiezen. Dit is het minst bewerkt, meest gezonde ;)

  3. marieke havenaar 01/28/2014 at 2:15 pm Reply

    En kokosbloemsuiker?! Hoe gezond is dat?

  4. Sirakro 02/17/2014 at 11:18 am Reply

    Guave is ontzettend ongezond, dus als je een gezonde vervanger voor suiker wilt zou ik voor een ander alternatief kiezen.

    • Zoett 02/23/2014 at 9:54 am Reply

      Beste Sirakro, hoewel agave als goede suikervervanger wordt aangeprezen op veel gezondheidsblogs, lees ik ook steeds meer over de nadelige gevolgen van agavesiroop, vooral omdat agavesiroop ook erg bewerkt is. Het is nog altijd beter dan bewerkte suiker, maar heb je een van de andere alternatieven voor handen, dan vooral doen.

  5. Monique van der Krogt 03/09/2014 at 9:27 am Reply

    Tagatose ook een goede suikervervanger!

  6. wilfred degens 05/30/2014 at 1:39 pm Reply

    1) Waar kan je pure stevia plantjes kopen? De stevia producten welke we overal in poeder of pilvorm kunnen kopen bevatten maar weinig stevia waarvan de bewerkingsrest weer pure (giftige) rotzooi is.
    2) Wie weet misschien ook hoe je de steviaplantjes als een zoetmaker in de koffie kunt gebruiken cq klaarmaken?

  7. Tijgertje 06/04/2014 at 3:07 pm Reply

    Reactie op Wilfred degens,
    laats zag ik ze bij de intratuin in nijkerk staan.
    Heb alleen geen idee hoe je ze in je koffie kan gebruiken.

  8. Yvonne Borel 06/05/2014 at 10:40 am Reply

    Stevia plantjes heb ik hier bij het tuincentrum gekocht en staat bij de kruidenplantjes. Ik heb ze vorig jaar ook in de tuin gehad en de blaadjes gedroogd aan het eind van de zomer. Ik gebruik zelf geen zoetstof in mijn thee, koffie drink ik niet, dus ik weet niet of je het in de thee kan gebruiken.

  9. Ton van den Burg 06/13/2014 at 5:55 pm Reply

    Onbegrijpelijk die hetze tegen aspartaam. Dacht u nu werkelijk dat die grote concerns zoals bv. CocaCola risico nemen door aspartaam in hun consumptiewaren te doen als het niet 100 % safe zou zijn. Het eerste geval van ziekte zou ze al de das om kunnen doen dus dat risico nemen ze niet. Kijk eens op de site van Skepsis voor een heldere en nuchtere kijk op de zaken of het Voedingsbureau of andere gezaghebbende voeding-site’s. het spul is uit en te na onderzocht al jaren en jaren en jaren en altijd was de conclusie: prima in orde. Al die mogelijke suikervervangers ahornsiroop honing agavesiroop en wat al niet meer kun je gewoon rangschikken onder suiker met ongeveer dezelfde nadelige gevolgen.
    Ook moet je er een heleboel indoen om wat effect te sorteren maar met een minieme hoeveelheid aspartaam dus ipv. 100 gram suiker of honing etc. etc gebruik je misschien 8 a 10 gram aspartaam voor dezelfde zoetwerking. Nadeel is wel dat je het niet in warme bereidingen kunt gebruiken. Let wel ik ben gewoon een particulier en geen aspartaam belanghebbende maar ik word er zo zat van dat het goede in een kwaad daglicht wordt gezet en het slechte wordt aangeprezen, dat is de wereld op z’n kop!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *